Hei, lenge siden forrige blogg innlegg, men rett over nyåret i år så fikk jeg et par tilbakemeldinger som jeg ikke trodde skulle gå innpå meg, men utover våren så merket jeg at gnisten for skriving og blogging ikke var like stor. det har resultert i skrivesperre og jeg har fokusert mer på jobb og gjøre litt mer for slagforeningen (LFS).
Før jeg ble syk drev jeg mye med modellfly og den slags morrosaker… Jeg hadde kjelleren full av fly og utstyr, dette ble solgt, rubbel og bit kort tid etter jeg havnet i rullestolen. Men når jeg nå begynner å fungere mer mot normalt så kom lysten om å drive med modellfly igjen, eller rettere sagt en drone (quadcopter)
Jeg ville ikke ha en folkedrone som alle har, men fikk en mulighet for å gå på en som enklere kan oppgraderes og bytte deler om uhell skulle være ute.
Mitt primære mål med den er å bli såpas god på å kontrollere den at jeg kan ta på meg film eller bilde oppdrag. Drona er ei lett ei på ca 2 kilo når alt er montert, men det gjør at den tåler ikke så mye vind og man må se ann vær og vind i forkant av oppdrag.
Litt spesifikasjoner om drona og utstyret:
Fjernkontrollen er en modifisert FrSky Taranis 9xrMottaker: Taranis X8R med Telemetri.
Drone/ramme: Tarot 650 Ironman (4 armers)
Kontroller: DJI Naza-m V2
Motorer: Multistar 2814-700
Fartsregulatorer: Dlux 30A-SBec
Batteri: 5000mha 4S-LiPo
Tillegsutstyr: Spenningsgiver for telemetrien, dji groundstation
Kamera: Gopro hero 3+ black (4K) montert på en Zenmuse H3-3D gimbal
Drona er satt sammen slik at den kan legges sammen, dvs armene kan slåes sammen, og bena kan legges opp, dette gjør at den tar mindre plass og kan lett tas med på turer.
Med telemetrien får jeg hele tiden tilbakemelding på hvor mye strøm som er igjen på batteriet og når det begynner å nærme seg tomt får jeg varsel på radioen og kan ta den trygt tilbake og lande. Jeg får også varsel om signalstyrken blir dårlig.
Det er i tillegg lagt opp en FailSafe med RTH (Return To Home) slik at om jeg mister dekning eller nærmer meg tom for strøm så vil den returnere hjem og lande ca der den tok av. Sikkerhet står i høysete, better safe than sorry.
Jeg har montert på en enhet som heter Groundstation, med denne kan jeg styre drona ved hjelp av ipad, her kan jeg å bruke google maps og legge inn veipunkter som drona skal fly etter og følge, kan ha helt opp til 16 punkter i lista. I tillegg kan man å her se hvilken høyde og rettning den har basert på gps informasjon. Denne funksjonen er fin til filming hvor en vil at drona skal følge et mønster eller lignende.
Gimbalen som jeg har montert er en ZenMuse H3-3D, denne hjelper å holde kameraet stødig selv om drona vingler litt i vinden, den har gyroer og børsteløse motorer i seg til både vertikal og horisontale bevegelsene, den kan i tillegg justeres vertikalt fra fjernkontrollen.
Jeg har å fått hjelp til å få koblet og loddet på LED lys slik at jeg ser hva som er foran og hva som er bak på drona, dette kan være vrient når den er et stykke borte fra deg.
Fjernkontrollen har jeg fått god hjelp til å få modifisert til å fungere med handicapet mitt.
I og med at jeg kun har ei fungerende hånd så måtte jeg finne en løsning for dette, og den stikka jeg fant er her montert på høyresiden av radioen, denne kan også vries på, slik at jeg på ene stikka har 3 bevegelser, gassen har jeg på en hendel på baksiden, med disse klarer jeg å kontrollere drona på en sikker og god måte. Radioen er helt super med masse funksjoner 🙂
Akurat nå holder jeg på med papirarbeidet for å få på plass et RPAS lisensbevis, med dette kan jeg ta på meg oppdrag med å filme og ta bilder av eiendommer og lignende, tenker også på andre oppdrag som reklame videoer eller lignende.
I mellomtiden øver jeg med å filme litt her og der og tilpasser dronen slik at den blir trygg og god å fly.
Her er en link til noen videoer jeg har laget for øve meg litt på filming:
Det siste jeg holder på å få på plass nå er en skjerm på bakken ved siden av meg slik at jeg kan se hva jeg filmer, dette er på vei og vil bli montert så fort som mulig.
Flere videoer kommer, og så snart lisensen er på plass fra LT (LuftfartsTilsynet) så kan vi ta en prat om drone oppdrag.
Litt om regler for droneflyging:
– Max flyhøyde 120m AGL (Above Ground Level) høyden begynner på 0 fra der du tar av fra. – Max avstand fra pilot er 400meter.
– Aldri fly over folk eller dyr, og hold trygg avstand, er du 10 meter oppe må du å ha en sikkerhetsavstand på 10meters avstand
+ mange flere regler som må tas høyde for, disse kan leses her: http://www.droneklubben.net/#!forsiktighetsregler/c24gm
Vurderer du å fly drone anbefaler jeg deg å sette deg inn i gjeldene regelverk!