God jul til familie, venner og bekjente.

Hei, vi vil med dette få ønske dere alle en riktig god jul og et godt nytt år.

julekort2

Året ble inviet på Bortelid camping, der var vi og stor koste Photo 12 09 12 31.12.11
oss med masse snø, god mat, fyrverkeri og gode camping-naboer, det var minusgrader og stjerneklart.
Lenge siden vi har hatt så perfekt vær på en nyttårsaften, eneste minuset var litt sur kald vind, men med 24 grader i vogna, tv i tv-stua og godiser osv så var både store og små fornøyde.
Vi kom hit med vogna på lille nyttårsaften, så vi var ikke akkurat helt rigget og klar, men det gikk bra.

Første nyttårsdag var vi alle ute i puddersnøen  og akte og hadde det knallgøy.
Ungeneholdt det gående fra morgen til kveld med ski, akebrett og det som var.

Morro i snøenVi fant denne plassen rett før jul og tok en tur i romjulen for å sjekke, og her var det bare så fint, og ypperlige forhold til barna.

Det tok ikke lange tiden før vi ble kjent med andre som var her også, hyggelige folk, hele gjengen.

Servicen til personellet på campingen er bare suveren, her står de på og brøyter, vasker og ordner, hele tiden, så det er virkelig bare hyggelig å komme opp hit.

Photo 18 16 04 31.12.11

Å feire nyttår her oppe kom litt på sparket.. var ikke spesielt mye annet å finne på, så vi fant ut at her vil ungene ha det gøy med snøen osv, og det var full klaff.

På kjøkkenet i varmestua er det stekeovn, 2 koke topper, micro og oppvaskmaskin, så nyttårsmiddagen ble skikkelig bra.. spørs om ikke det blir feiring her neste år også.

Her er noen stemningsbilder fra nyttårsfeiringen ok ukene etter.

Photo 12 37 16 07.01.12 Photo 12 52 02 05.02.12 Photo 12 37 16 07.01.12 Photo 11 49 31 08.01.12 Photo 12 12 26 25.02.12Photo 12 12 29 25.02.12 Photo 17 15 31 01.04.12 Photo 16 33 54 05.02.12 Photo 12 34 47 04.04.12

Det ble mange turer til Bortelid i våres, og når påsken kom var det på tide å pakke ned å gjøre klart for sommerens turer, planene for turen i sommer har vi begynt på, det blir Europa turne 😉

Photo 13 51 04 26.05.121.Mai hentet vi vogna hjem fra vinterbeite, den ble vasket, ryddet, striglet og shinet, og første turen vår i år gikk til Sjøsanden i Mandal sammen med mine foreldre, her øvde vi på å sette opp forteltet og siste rest av planleggingen for sommeren sveip i europa.

På Sjøsanden fant vi oss en grei plass hvor vi fikk pakket ut alt å sett hva vi i grunn fikk med vogna.Photo 21 10 43 25.05.12

Her er den endelige ruta for sommerensommerturen

Vi starter ved å ta ferga fra Kr.sand til Hirtshals, første stopp/overnatting var ved Flensburg/Scandinavian Park Handewitt.

Dagen etter startet vi med å bunkre mat, drikke og stæsj til turen. Her fikk vi det meste før vi satte kursen videre nedover, vi kjørte etapper på 2-2,5 time før vi stoppet for å spise osv, selvsagt ble det småstopp ved behov.

Sent på kvelden ankom vi Estenfeld/Würzburg, her fant vi greit frem til campingen vi skulle overnatte på.

Neste dag gikk turen videre ned i Tyskland og inn i Østerrike, over alper i Sveits og en liten pitstop i Liechtenstein, turen gikk videre til Genova i Italia. Langt strekk, men for en fantastisk opplevelse selv barna fikk med seg mye på denne etappen.

Siste etappe gikk neste dag til La Favière i Bormes Les Mimosas/Frankrike, det var utfordrende å kjøre i Italienske motorveier, trange bomstasjoner osv med campingvogn på slep, men utfordringer tar vi på strak arm

På campingen her ble vi i 14 dager mens vi koste oss med strandliv, spekkhoggershow, sightsign, shopping, kulinariske opplevelser2012-07-03 21.13.54

2012-07-05 15.54.17DCIM100GOPRO2012-07-07 15.03.492012-07-08 12.13.492012-07-13 16.40.512012-07-13 20.01.26

Etter 14 dager i paradis på Camp Du Domaine satte vi kursen mot Paris via Millau og verdens høyeste skråstag-bru, den var litt av et syn.

2012-07-17 11.13.02

Millau Viaduct

I Paris hadde vi  funnet en camping nære sentrum, litt vel nære kanskje. Det var tett trafikk, men det gikk motorveier helt inn, eneste vrine var at gpsen ville føre oss igjennom et park område som ikke var egnet for campingvogn, den var sperret for høyere enn 1,5 meter.. men vi kom oss inn og fant oss en plass.
2012-07-16 21.18.53Photo 14 39 45 17.07.12

Etter et par dager i Paris satte vi kursen mot Luxemburg og Tyskland, nå skulle vi få oppleve Mozeldalen, så vi endte opp i Saarburg, en koselig flott by en kan enkelt forelske seg i, for her er det mange små nisjebutikker, koselige kafeér, og en egen elv med fossefall midt i byen, absolutt en by verdt et besøk.

Saarburg2

Mens vi bodde på campingen ved denne byen utforsket vi Mozeldalen og fikk smake litt på hva den har å by på, denne dalen vil vi tilbake til for her var det mer å utforske.

Turen gikk videre mot Hamburg, men vi dro rett til camping Kruså, som lå rett innenfor grensa til Danmark, her ble vi et par dager for å få shoppet litt på Caravan Center Nord. En fantastisk caravan sjappe med super service, anbefaler virkelig et besøk her.
For vår del ble det ei markise, + litt annet diverse, og tempo 100 godkjent vogn, alt dette ordnet mens vi var å handlet.
Pluss i ettertid har de imponert med en fantastisk service jeg enda ikke har opplevd i Norge.

Når alt var ordnet dro vi videre, nå satte vi kursen over storebelt og Øresund og hadde et kappløp med tiden for å sjekke inn på campingen i Borås hvor mormor og morfar ventet på sine små ynglinger.

Vi nøt noen hærlige dager med besøk i dyreparken osv, til og med Ullared fikk Helle og jeg besøkt, stedet en bare er en gang.. been there, done that 🙂

Sammen dro vi videre, neste mål var hjem til Kvarstein med pitstop på Hafsten Resort i Sverige og siste overnatting på turen ble på Rognstranda camping ved Stathelle. dagen ettervar vi plutselig hjemme og ferieturen var over.

7320km ble turen på uten uhell, masse opplevelser, og i tillegg ville ikke ungene ut av bilen når vi kjørte inn i gården, de ville se ferdig filmen først 🙂
I tillegg ville de overnatte i campingvogna til mormor og morfar, det er helt tydelig at de er i hvertfall ikke lei av campinglivet etter turen 🙂

På sensommeren tok vi turen til Sjøsanden i Mandal igjen for å være med på Matfestivalen, her fikk Silje forsøkt seg på kokkeskole for barn, konserter for store og små også ble det jo litt skalldyr på oss 🙂

Senere på høsten ble vogna klargjort for vinterens opphold på Bortelid Camping, så vogna ble kjørt opp og vi kunne i varmen ordne med plattingen og forteltet og få det meste ordnet før snøen kommer.

2012-12-16 14.17.52

Silje har begynt å spille håndball på Vindbjart, hun har allerede rukket å være med på et par cup´er og det blir flere på nyåret.
Dette er noe Silje stortrives med.

Tomine har rukket å bli litt over 3 år, og er ei bestemt frøken som hun vet hva hun vil. Hun har etter sommeren blitt bleiefri, og siste dagene nå så har vi sluttet med bleie på natta også. Hun stortrives i barnehagen, men vi har søkt om overflytting til en barnehage i nærheten her vi bor. Helle jobber som førskolelærer i Dino og Nemo familiebarnehage fremdeles, og Tomine har vært i samme barnehage som Helle jobber i. Hun jobber 100%, og har det veldig greit på jobb. jeg jobber fremdeles i ATEA, og  jobber 70-80% nå i desember.

Vi med dette brevet ønske dere en riktig god jul, og et fantastisk godt nytt år.