Ny terskel nådd, 500km og nye utfordringer står for dør.

den

2014-07-25 17.41.32Hei, nå er det lenge siden forrige innlegg, det har bare vært så mye som har skjedd, skal forsøke å oppdatere dere litt på hva som har skjedd siden sist.. Sykkel er det også blitt litt av ja 😉

Ferie 2014
2014-07-07 18.42.43Sommerferien i år ble en liten rundreise i Norge og Sverige på 3500 km med campingvogna på slep, og selvsagt var syklene med oss på turen.
Turen vår gikk fra Vennesla til Bergen via Haukeli og Røldal. I Bergen møtte vi gode venner fra Bortelid så vi var sammen med de i ca 3 dager, fikk besøkt de faste obligatoriske tingene som Bryggen, akvariet og Fløybanen opp til Fløyen. Deretter satte vi kursen nordover langs kysten mot Ålesund, vi ble et par dager i Byrkjelo på en kjempefin campingplass med basseng og greier, ikke rart ungene ville være her litt ekstra ;), Vi kom oss frem til Ålesund og fant oss en oppstillingsplass som de kalte for camping/bobil plass, for å si det slik så er det bedre plass i parkeringshus i Oslo sentrum, måtte avtale med naboen om hvem som skal ha vinduet oppe. Vi ble her i 3 dager, nok tid til å besøke Atlanterhavsparken, glassblåsing, Aksla osv.

Nå var neste mål å besøke mormor og morfar på deres campingplass  i Stugudalen, som ligger i nærheten av Røros, på vei dit kjørte vi om Atlanterhavsveien og planen var å ta en overnatting underveis, men jentene ville så gjerne at vi skulle kjøre direkte, så da ble turen lagt om til Sunndalsøra og Oppdal, via Støren og til Stugudal.

2014-07-13 16.25.32I Stugudal ble vi i ca en ukes tid, her ble det sykkelturer, bilturer til Røros og Furnesdalen i Sverige osv.

Turen gikk så videre igjennom Sverige, via Dalarne, Mora og helt ned til Tøreboda ved elvebredden til Gøta kanal, her campet vi sammen med besteforeldrene i ei ukes tid ca. Her ble det sykkelturer langs kanalen, mye god mat, bading i basseng og litt shopping. Dette var nok turens flotteste camping, også så billig 😉 Her fikk vi også besøk av min 3-mening Ann-Louise m/mann, kjempehyggelig..
2014-07-22 14.56.31 2014-07-23 12.22.45-2
Turen gikk så videre om Skara og opp til Strømstad, her ble vi i noen dager for å bunkre og ordne litt stæsj til vogna.
Veien hjem gikk greit, vi kjørte direkte hjem, godt å ha noen dager hjemme også..  🙂

2014-06-22 10.43.03 Hjemme ble det tid til litt strandliv, dyreparken, og slikt som hører sommeren til.2014-08-05 08.08.36

 

I tillegg måtte det ordnes og styres for 2 jenter som har bursdag i august, og det må jo feires.

Det går mot høst, men de varme dagene nytes maks med grilling på terassen, sykkelturer og besøk.

Sykkel

2014-08-24 13.19.17Her om dagen var jeg ute på en sykkeltur (igjen) og underveis ble jeg oppmerksom på at distanse måleren på sykkelen nærmet seg 500km, og da måtte jeg jo bare stoppe og ta vare på det punktet, 50 mil på sykkelsete siden april/mai, det kaller jeg en god begynnelse.
Jeg er overbevist om at det kommer til å bli mange flere mil i tiden fremover.

http://youtu.be/agk1utn46Ik
En tur jeg likte godt var turen over kjærrane og gamle postveien mot Mandal, en flott tur i solskinn og varmt i været, det ga meg en ide om å fortsette å sykle på slike historiske stier.
Neste gang blir det å se hvor langt jeg kan komme på gamle post veien mot Birkeland.

De samme veiene brukte de på 1700 og 1800 tallet under barnevandrer tiden, og filmen yohan barnevandrer finner du på netflix, denne er vist spilt inn på disse stiene.
Hadde vært morro å dratt det videre til å sykle andre historiske løyper/stier i Norge

Drømmen min i år var å sykle langs Gøta kanal i Sverige, sykle side ved side av båter som glir forbi i kanalen, varm luft og sola skinner, familie og ferie, hærlig. En gang var jeg i tanker om å ta båten igjennom slusene, men den planen utgikk i sept. 2010, så dette fikk bli nest beste alternativ. og det fikk jeg til. I tillegg ble det noen mil på turer med tilhengeren osv. morro.

Nye mål:

2014-08-27 19.30.54Jeg driver å undersøker muligheter for meg med trike´n å sykle rallarvegen, eller om det blir for ulendt terreng for 20″ hjul og lav bakkeklaring.

Neste år (2015) skal jeg sykle Eidsvoll – Oslo ifm styrkeprøven, det er ca 7 mil, og fortsetter jeg med treningen slik jeg holder på nå så burde jeg klare å gjennomføre det. Nå har jeg 2 batterier også, men må likevel spare så godt jeg kan på strømmen, for det er langt med 7 mil 😉

Fremtids drømmer:

Dette er nok på tynn is, men det hadde vært morro å vært et par stk å syklet fra hirtshals og sydover i Danmark med telt og primus i tilhengeren, men da må jeg ha med meg en person med 2 friske hender som kan slå opp telt og lignende, mulig det blir for villt, men det hadde vært gøy å sett hvor langt man kommer i løpet av en uke. men dette vil tiden vise.

 

Uansett, sykkelen har gitt meg, og fortsetter å gi meg mye.. mye energi, overskudd og ikke minst glede i hverdagen når man daglig møter motstand som følge av kun en hånd som virker og hvor avhengi man blir av andre, men med sykkelen klarer jeg å mestre noe på egenhånd og kan utfordre meg selv med nye løyper å sykle på.
Gleder meg til de neste 500km+ 😉
Her er et bilde fra Tangen i Kristiansand når jeg var på sykkeltur sist.

Om du ikke har funnet det enda, så prøv det.. #sykkelglede i hverdagen

2014-08-24 14.05.29

 

Én kommentar Legg til din

  1. det å sykle er en utrolig fin måte å komme seg ut i naturen, en får oppleve naturen tett inn på en, å få være litt alene, å en klarer seg selv uten å få noe særlig hjelp av andre, en er rett å slett litt frihet, til å trille i vei, så blir man jo i bedre form på en grei måte

Legg igjen en kommentar