Hjerneblødningen og tiden etter..

Den 13 september 2010 begynte dagen som vanlig med jobbing, med litt vondt i hodet i starten, men jeg  tok 2 stk ibuementin 400mg og hodeepinen ga seg.. Etter jobb dro jeg ned til båten for å rydde ut litt og begynne på å få båten klar for vinteren, kalesjen var full av fugleskit, så jeg tok den av og dro til en vaskehall hvor jeg fikk rengjort denne….
Dro tilbake til båten, impregnerte kalesjen på nytt og monterte denne igjen..
Plutselig dukker kompisen min Bjørn opp på brygga, datteren måtte på do og hun fikk låne den i båten, Hvor på jeg etterpå satte meg på huk på baugen for å prate litt med Bjørn.
Mens jeg satt der kjente jeg meg litt fysen og tenkte jeg stoppet blo i beinet eller noe sånn, så jeg reiste meg opp, samtidig skulle jeg vise Bjørn et bilde av kalesjen slik det var før vask, men bena klarte nesten ikke å bære meg, armene var tunge og bevegelsene ble mer slenging av arm og bein enn bevegelse… Impregneringen, var det første som slo meg, så jeg hoppet ned på brygga for å komme bort fra kalesjen og få frisk luft.. Bjørn tipset meg om å gå opp på jordet da det er mykere å falle på.. Men bena klarte nesten ikke å holde meg oppe. Bakluka på bilen var åpen, så jeg satte meg inn der, der følte jeg at jeg skulle svime av.. så når bjørn spurte om han skulle ringe noen, var jeg enig, noe er galt, ring 113 sa jeg..
Bjørn ringte  og jeg fikk vite at jeg ikke skulle legge meg ned, så jeg holdt meg i sittende stilling..

plutselig kom Nora(Bjørns samboer) bort til meg, hun spurte meg hvordan det gikk blant annet og satte seg bak meg i bilen for å støtte meg..da kunne jeg slappe av uten å falle til siden.. så husker jeg ikke mye annet enn bruddvis at ambulansefolkene kom til meg og så husker jeg at jeg lå i bilen og fikk beskjed om at jeg måtte ikke være redd for at det var mye folk når jeg kom frem, og deretter husker jeg at de spurte meg om de kunne klippe t skjorta mi..  så er det blankt en stund igjen..
jeg måtte inn til riksen i Oslo, men siden det var så mye tåke måtte jeg inn med bil i stedenfor helikopter..
Neste jeg husker er at familien min besøkte meg i oslo.. klarte ikke å snakke så mye, men tommelen kom opp i hvertfall..
I Oslo ble jeg et par dager før jeg ble kjørt til kr.sand igjen..

fra den turen husker jeg at venstre arm falt ned på min venstre side og jeg var irritert for at jeg ikke klarte å løfte den opp igjen..
Jeg var da lam i venstre side..

I Kristiansand ble jeg lagt på slag avdelingen, der begynte den første biten av opptrening igjen.. bare det å sitte var et problem for meg.. jeg hadde ingen balanse og kontroll på setemusklene, så når de satte meg opp, tippet jeg til siden..
senere fikk de meg over i rullestol og jeg begynte treningen med å skulle reise meg.. i starten klarte jeg å reise meg og stå litt ca 5 ganger, så var jeg sliten.. men de pushet på og jeg ga alt…

Etter et par uker ble jeg overflyttet til Kongsgård, eller spesialsykehuset for rehabilitering for videre opptrening der..
Her gikk dagene med på å trene med fysioterapi og ergoterapi.. og med egentrening på kveldene..
Flinke terapauter som vet hva de gjør og de fikk stadig tak i nye bevegelser..
De begynte med å trene opp det grunnleggende som holdning og gikk videre mot et felles mål.. opp på bena og klare å være selvstendig..

Måtte lære meg alt fra å kle av og på meg selvog ikke minst komme meg rundt i rullestolen, bare det å ta morgenstellet var en kamp..
Heldigvis har de verdens beste pleiere der, så en blir virkelig tatt godt vare på når man er der.. 🙂

På kongsgård ble jeg i 2 måneder, og i den tiden kom jeg meg til å kunne stå, gå(delvis)med støtte samt gå i trapper..
Hånda kunne jeg klemme med fingrene, men ikke strekke de..
ved utskrivelse kunne jeg å kle på meg selv, hadde balanse til å kunne vaske meg selv osv under morgenstellet.

Når jeg kom hjem tok det ikke lange tiden før jeg kunne gå mer selvstendig rundt i huset, lage mat selv
og klare de daglige tingene..

Nå pr. 3 februar 2011 er jeg kommet såpass at jeg har begynt 10% i jobb igjen..
Går til fysio 2 ganger pr uke, trener på helsestudio, får ergoterapi hjemme og fysioterapaut kommer hjem å styrer med egentreningen min.
Har fått bygget om litt i bilen slik at jeg kan kjøre den med ei hand og ett bein siden høyre siden min fungerer som normalt.

Legg igjen en kommentar