Lenge siden forrige blogginnlegg nå, på tide med en oppdatering..

Ok, det er gått en stund, og mye har skjedd siden sist blogg innlegg.

Sist var jeg i Trondheim på intensiv fot trening, det ga virkelig gode resultater. Jeg klarer å gå lengre, bedre balanse, samt at jeg blir ikke så sliten i kroppen etter gått litt. Gang mønsteret er også blitt noe bedre da jeg kompanserer mindre med hofta enn jeg gjorde før, så det oppholdet på St.Olavs avd Lian.Siden den gangen har jeg fått Walk AideWalkAide som hjelper meg med bedre gange, den gir meg elektrisk impuls i leggen som hjelper å løfte ankelen når jeg løfter foten for å ta et trinn. jeg merker når jeg har brukt den litt mye, da blir jeg øm og lemster, og det er jo bare et godt tegn.

Den har mulighet til å trigge på bevegelsen, men den fant aldri rytmen min på min gange, så for meg var det en hel-sensor som trengtes, og den var glimrende, nå trigges den som den skal, det som er vrient nå er å treffe riktig med paddene slik at foten løftes når strømmen kommer 😉

Videre har vi hatt en god sommer med ny runde med campingvogna, denne gangen ble det Danmark og Sverige som ble besøkt, måtte ha ei runde å se der Emil bodde i Lønneberget, samt vi var innom Bøda sand på Øland. I tillegg rakk vi innom for å besøke familie i Tidaholm hvor vi campet på et jordet, klappet på kuer og flere andre dyr, gøy for ungene også 🙂

Etter sommeren har det i grunn gått i ett i hverdagslie syssler, og jeg fikk innkalling til intensiv SAEBO trening i Trondheim på Lian.

Saebo SaeboFlex-s-300x267er en dynamisk hånd ortose som hjelper meg med å strekke ut fingrene slik at jeg kan gripe og holde noe i hånda, og i oktober bar det opp til Trondheim for 2 uker i strekk med intensiv trening med denne, allerede etter første dag var det tydelige tegn på bedring, spasmene i fingrene slapp taket og grepet ble bedre.
Utover uka ble grepet bedre og bedre og etter andre uka klarte jeg å strekke fingrene uten hansken å, selv om jeg pådro med betennelse i et par fingre osv så ga det meg gode resultater, og effekten holdt i ca 10-12 dager , og det var etter 2 uker med trening, så jeg sendte inn en søknad om å få en egen hanske for å trene hjemme.

Pr. i dag er det ingen på sørlandet som har en slik hanske, og ikke er det noe dem kjenner til på hverken Kongsgaard eller lignende, nærmeste som har det er ei i Larvik, så dette blir spennende.

I desember kom glad-nyheten fra NAV, de har godkjent min søknad på dynamisk hånd-ortose fra SAEBO, så endelig har jeg lykkes med å få til noe jeg fant tilfeldigvis på internett, som jeg dro på impuls tur til Oslo for å prøve, den virket veldig spennende, og når jeg i tillegg fikk testet den med oppholdet i Trondheim var jeg overbevist, så nå venter jeg bare på å få denne hansken, den kommer nok på nyåret.
Jeg vil da bruke den en-to timer hver dag og kjøre et treningsopplegg her hjemme over lengre periode, dette er jeg overbevist om at vil bidra til at jeg får en funksjon som vil gi meg mulighet til å bruke hånda i hverdagen, og når det skjer vil jeg nok øke funksjonen videre. Så dette gleder jeg meg til!

smartcare_logo
Videre så har jeg tatt i bruk en APP fra SmartCare, den som heter Trygghetsalarm, hvis jeg eller kona føler oss utrygge, trenger hjelp eller lignende kan jeg trykke inn knappen i appen på iphonen, så får kona beskjed om hvor jeg er og at jeg trenger hjelp. De har egen for diabetikere, en DiabetesAlarm, denne App´en har de fått premie for, og etter å ha testet den litt selv også så kan jeg anbefale alle å ta en titt på den applikasjonen og spre det glade budskap videre.

Nå nærmer det seg jul, tiden flyr og vi begynner å tenke på 2014 og hva som skal skje da, og det første planen som er spikretprekestol

I Mai skal jeg og familien ta turen til vestlandet og bestige prekestolen, det kommer nok til å bli hardt, men tar oss god tid og legger opp til et skikkelig treningsprogram frem til turen så skal jeg få til dette. Godt å ha noe å se frem til.
Hva blir neste? tiden vil vise…
Og med dette vil jeg bare avslutte med å ønske Dere alle en riktig god jul, og et godt nytt år

Husk! Ta vare på hverandre, livet er skjørt, man vet aldri når ens dager er talte, så nyt hver dag som om den er den siste, for en dag blir det så.

Legg igjen en kommentar